Powrót Tamary

Powrót Tamary

reż. Cezary Tomaszewski

Cezary Tomaszewski wraca do jednego z najbardziej legendarnych przedstawień w historii Teatru Studio, wystawionej oryginalnie w 1990 roku „Tamary”. I odnajduje jej mroczną tajemnicę, ukrytą pod powierzchnią atrakcyjnej fabuły opowieść o narodzinach faszyzmu.

Rok 1919. Gabriele D’Annunzio wraz z weteranami pierwszej wojny światowej zajmuje Rijekę i na niewiele ponad rok powołuje niezależną Regencję Carnaro. Ten gest jest odpowiedzią na niezrealizowane aspiracje Włochów tego regionu, którzy wpuszczają poetę-żołnierza do miasta i nazywają go swoim Il Comendante. Wolne miasto Fiume staje się państwem, którego konstytucja zakłada organizację życia społecznego przez muzykę, dni rozpoczynają się odczytami poezji z balkonu, mieszkańcy sami siebie nazywają piratami, a co za tym idzie w modę wchodzą czarne koszule z trupimi czaszkami.

Rok 1927. Polska malarka Tamara Łempicka odwiedza D’Annunzia w jego posiadłości Vittoriale degli Italiani – podarowanej mu przez Benito Mussoliniego. Prowadzący namiętną korespondencję z Tamarą poeta liczy na bliższe spotkanie. Jak dokumentuje jednak jedna z wielu kochanek Il Comendante – Aelis Mazoyer, Łempicka nie ulega zalotom artysty.

Rok 1990. W warszawskim teatrze Studio Waldemar Dąbrowski produkuje, a Maciej Wojtyszko reżyseruje pierwszy prawdziwie „kapitalistyczny” spektakl w Polsce. „Tamara” na podstawie dramatu Johna Krizanca staje się wydarzeniem dla aspirujących do miana elity mieszkańców Warszawy. Spektakl przyciąga swoją nieoczywistą formą – grany jest w całym teatrze, a widzowie mogą śledzić wybraną postać i jej losy. W ramach spektaklu przewidziana jest kolacja organizowana przez hotel Holiday Inn. Odbija się to na cenach biletów – gdyby spektakl odbywał się dziś, trzeba by było zapłacić za niego około 400 zł. W przedstawieniu kwestie dotyczące sentymentu, jakim bohaterowie obdarzają czasy Regencji Carnaro, a także wątki dotyczące rodzącego się faszyzmu włoskiego ustępują wątkom obyczajowym i sensacyjnym.

Rok 2020. Sto lat po zajęciu Rijeki i trzydzieści po premierze „Tamary”. W teatrze Studio powstaje spektakl w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego opierający się na fenomenie przedstawienia z 1990 roku i wydobywający z niego zaniechane wątki. Młody faszyzm lat 20. sąsiaduje tu bezpośrednio z młodym kapitalizmem lat 90.

GABRIELE D’ ANNUNZIO: JAN PESZEK
TAMARA ŁEMPICKA: SONIA ROSZCZUK
AELIS MAZOYER: MONIKA ŚWITAJ
CARLOTTA MAGGIA: DOMINIKA BIERNAT
LUIZA FINCA: MONIKA OBARA
ADOLFO FINZI: MARCIN PEMPUŚ
BEPPE DE SPIGA: BARTOSZ PORCZYK
EMILIA CARTONI: MARTA ZIĘBA
DANTE BERTONE: FILIP PERKOWSKI
MARIUSZ / MARIO TASSO: MATEUSZ SMOLIŃSKI

czytaj mniej

twórcy

REŻYSERIA Cezary Tomaszewski
TEKST Michał Buszewicz
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY BRACIA Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży
ŚWIATŁO Jędrzej Jęcikowski
WIZAŻ Kacper Rączkowski
KIEROWNIK PRODUKCJI Aleksandra Wiśniewska
INSPICJENTKA Olga Karoń
ASYSTENTKA PRODUKCJI Monika Balińska
STAŻ PRODUCENCKI Joanna Orgniściak-Płachta
ROLE:
GABRIELE D’ ANNUNZIO Jan Peszek
TAMARA ŁEMPICKA Sonia Roszczuk
AELIS MAZOYER Monika Świtaj
CARLOTTA MAGGIA Dominika Biernat
LUIZA FINCA Monika Obara
ADOLFO FINZI Marcin Pempuś
BEPPE DE SPIGA Bartosz Porczyk
EMILIA CARTONI Marta Zięba
DANTE BERTONE Filip Perkowski
MARIUSZ / MARIO TASSO Mateusz Smoliński
SCENA

Duża im. Józefa Szajny

PREMIERA

15.08.2020

BILETY

30-75 zł

CZAS TRWANIA

100' (bez przerwy)

Opinie

(...)Reżyserowi Tomaszewskiemu dziękuję szczególnie mocno za to, że na scenie nie widzimy pojedynczych aktorów odgrywających swoje role, a grający ZESPÓŁ teatru. Jest to – szczególnie w warszawskich teatrach – tak rzadko spotykane zjawisko, że z przyjemnością się na to patrzy. Dzięki temu „Powrót Tamary” to wspaniały popis aktorskich umiejętności.

Tomasz Sobierajski

ELLE Man

„…półtoragodzinny "Powrót Tamary" to też dowcipna opowieść o sztuce jako niedoskonałym choć wciąż najlepszym narzędziu przepowiadania przyszłości, krytyki teraźniejszości i wspominania przeszłości.”

Witold Mrozek

Gazeta Wyborcza

Przedstawienie stoi aktorami, a jego niekwestionowanym królem jest Jan Peszek brawurowo portretujący ramolejącego rewolucjonistę, poetę i kabotyna, polującego nieskutecznie na wdzięki Tamary Łempickiej (Sonia Roszczuk).

Tomasz Miłkowski

Dziennik Trybuna

kiedy gramy

środa

11.11.20

19:00
Ostatnie bilety
czwartek

12.11.20

19:00
Ostatnie bilety
piątek

13.11.20

19:00
kup bilety
sobota

14.11.20

19:00
Ostatnie bilety
News