le journal secret | Ciało/Umysł

le journal secret | Ciało/Umysł

18. Ciało/Umysł - Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Iza Szostak powołując się na pojęcie sekretnego dziennika (le journal secret), przy użyciu praktyk choreograficznych i tańca zestawia cielesność ze światem własnej podświadomości i wyobraźni. Eksplorując te stany opowiada o momentach pozornie nieistotnych, przypadkowych oraz o tych, które pozostawiają po sobie niezatarty, uporczywy ślad. Artystka korzysta z medium animacji 3D, alternatywnej formy zapisu siebie. Zanurza się w świecie swojego wideo archiwum, aby ponownie spotkać się z fałszywymi autorytetami oraz skontaktować się z czułymi patronami i fantazmatami swojej kreatywności.

Zarejestrowane telefonem świadectwa afektów i wyznania na pokaz są codziennością epoki, w której googlujemy, blogujemy i tweetujemy. W swoim performansie Iza Szostak podróżuje wstecz – do momentu, gdy nikt z nas nie ma jeszcze smartfona, ale ma ciało, podświadomość i sekrety. Konwencja dziennika pozwala dotknąć osobistych, ale i wspólnych tematów. Pożegnania i strata. Relacje. Urojenia i wizje. Kwestia autokreacji. Lęki i czułości. Agresja i wrażliwość. Szostak pracuje z archiwum – dostępem do siebie na filmach sprzed dziesięciu lat, ale i z archiwum obecnych przemyśleń.

– Początkową inspiracją były moje prywatne materiały wideo na kasetach mini, które powstawały w latach 2006-2008. W trakcie studiów w Rotterdam Dance Academy rejestrowałam codzienne zdarzenia. Od banału życia po próby na sali i niekończące się imprezy. Intymne wyznania i rodzącą się autokreację. Kamerę miałam też na stażu w Antwerpii w zespole Jana Fabre’a. Pracowaliśmy nad „Requiem for a metamorphosis”, ale mój staż zakończył się na etapie prób i nigdy nie udało mi się zobaczyć spektaklu. Eksplorując obecnie temat „pożegnania” pomyślałam, że mogłabym zrobić swoją wersję „requiem”.

W „le journal secret” Szostak konfrontuje się z tamtą sobą, jednocześnie analizując to, na jakim etapie znajduje się dziś. Do procesu twórczego zaprosiła artistic advisora. Jest nim Jakub Woźnica, który w swojej pracy w nieortodoksyjny sposób korzysta z praktyk zorientowanych na energię i informacje. Jak mówi artystka: – Spotykamy się i rozmawiamy o tym, co jest teraz w moim życiu ważne, z jakimi problemami się mierzę. Mając narzędzia terapeutyczne, pozwala mi osobiste przeżycia zobiektywizować, sprawić, by wizje, lęki, pomysły dało się przełożyć na pracę koncepcyjną oraz tą związaną z ciałem, jakością ruchu i choreografią.

Iza sięga po ekspresję cielesną eksplorującą stany i nastroje. Zajmuje się tym, co pamięta i z czym zmaga się ciało. Wykorzystuje groove i elementy krumpu – stylu, który narodził się na przedmieściach Los Angeles dekadę temu, czerpiącego z rytuałów plemiennych i kultury Afroamerykanów, i który pozwala w ciągły i ekspansywny sposób doświadczać transu.

***
Iza Szostak o swoim dawnym wideodzienniku, który zainspirował spektakl, cytat:
Nie wiem, czemu to się zaczęło, może jednym z powodów było przemożne pragnienie zarejestrowania tego, co się ze mną dzieje. Byłam bardzo młoda. Czułam, że jestem w momencie jakiegoś życiowego „transferu”, przejścia w nowy etap. Mieszkałam za granicą, dużo rzeczy było dla mnie ciekawych i chciałam je uchwycić, by je może później zrozumieć. Kiedy patrzysz na siebie sprzed kilkunastu lat, nie możesz uwierzyć, że to ty. Odkrywasz, co wtedy myślałaś, co ci towarzyszyło, bo już o tym zapomniałaś. Dzięki temu, że tamto życie jest w jakimś stopniu zachowane, mogę wskoczyć w świat siebie samej, której już nie ma.

PRODUKCJA Fundacja Ciało/Umysł
PRZY WSPARCIU Alte Rumfabrik Basel (Szwajcaria), Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg (Polska/Poland)

Iza Szostak (ur.1984) - tancerka, choreografka. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. W 2007 roku odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. W Holandii współpracowała z Michaelem Schumacherem, Amy Raymond, Krisztiną de Chatel i Felixem Ruckertem, a w Niemczech z zespołem Anna Holter + Company z Monachium. Autorka spektakli, m.in. „RE//MIX- Merce Cunningham”, „Balet koparyczny”, „National Affairs”, „PRIV”. Interesuje ją perspektywa nowego materializmu, postrzegającego materię, jako aktywną i sprawczą. Tworzy choreografię w oparciu o systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, badań antropologicznych i własnej biografii. Współtworzy warszawski kolektyw Centrum w Ruchu.

czytaj mniej

twórcy

KONCEPCJA, CHOREOGRAFIA, TANIEC Iza Szostak
KONSULTACJA ARTYSTYCZNA Jakub Woźnica
DRAMATURGIA Szymon Adamczak
MUZYKA Kuba Słomkowski
ANIMACJA sebulec
SCENARIUSZ I DIALOGI W ANIMACJI Szymon Adamczak, Iza Szostak
SCENOGRAFIA Tomasz Gołaszewski, Julita Goździk, Iza Szostak
KOSTIUM Julita Goździk
REŻYSERIA ŚWIATŁA Paulina Góral
PROJEKT PLAKATU sebulec
ŚWIATOWA PREMIERA

4.10.2019

CZAS TRWNIA

60 min.

BILETY

40 (n) / 30 (u)

kiedy gramy

Aktualności: