Sarah Kane: Łaknąć

Sarah Kane: Łaknąć

DANIEL BUREN I MŁODZI REŻYSERZY

Łaknąć to przedostatni z dramatów angielskiej dramatopisarki. Napisany pod pseudonimem Marie Kalvedon, pochodzącym od miejsca dorastania samej Kane, czyli Kelvedon Hatch. Sztukę zadedykowała Markowi Ravenhillowi. W porównaniu z wcześniejszymi tekstami tworzonymi w nurcie „nowego brutalizmu”, w Łaknąć po raz pierwszy zastosowała poetycki strumień świadomości, rozpisany na cztery postaci: A, B, C i M. Przyjęty przez nią pseudonim pozwolił uniknąć dyskusji dotyczących zmiany środków artystycznych, gdyż Kane była kojarzona z burzliwymi debatami wokół nowej poetyki teatralnej. Szczególnie zależało jej, aby uwaga odbiorców skupiła się na samym tekście.

Zderzenie czysto poetyckiego tekstu Łaknąć Sarah Kane z instalacją In Situ Daniela Burena wydarza się na przecięciu zupełnie różnych światów. Abstrakcyjna instalacja, stanowiąca punkt wyjścia dla rozpatrywania przestrzeni scenicznej, zgodnie z postulatami Burena, nie posiada żadnej konkretnej wymowy czy jasnego przeznaczenia. To kontekst, jaki mogą nadać jej działania sceniczne, chwilowo czyni ją obiektem „tu i teraz”. Twórcy spektaklu zdecydowali się sięgnąć po równie niejednoznaczny, nie dający żadnych wskazówek realizatorskich, stojący w zupełnej opozycji do dramatu klasycznego tekst. Poemat jest próbą uchwycenia różnych rejestrów ludzkiej emocjonalności. Ten strumień świadomości skomponowany na cztery głosy instalacja In Situ materializuje w przestrzeni. Poetyckość, ulotność i bezbronność - to słowa dopełniające, które podkreślają wagę subiektywnego doświadczenia odbiorców dla całości wydarzenia.

To dzieło intertekstualne, nawiązuje choćby do Ziemi Jałowej T.S. Eliota czy cytatów z Biblii, zawiera także liczne wątki autobiograficzne. Kane określała dramat jako eksperyment z formą, językiem, rytmem i muzyką, pisząc, że „poezja jest językiem dla siebie samej”.

Radosław B. Maciąg – Student IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2015 roku jego inscenizacja Końcówki Samuela Becketta została zakwalifikowana do 5. edycji Forum Młodej Reżyserii. Założyciel i prezes fundacji Post Artem, wspierającej i promującej sztukę niezależną, lider grupy artystycznej o tej samej nazwie.

czytaj mniej

obsada

Dominika Biernat

Dominika Biernat

Tomasz Nosinski

Tomasz Nosinski

Mateusz Smoliński

Mateusz Smoliński

Grażyna Sobocińska

Grażyna Sobocińska

Dominika Biernat

Dominika Biernat

Tomasz Nosinski

Tomasz Nosinski

Mateusz Smoliński

Mateusz Smoliński

Grażyna Sobocińska

Grażyna Sobocińska

twórcy

AUTORKA Sarah Kane
TŁUMACZENIE Jerzy Korpanty
REŻYSERIA Radosław B. Maciąg
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY Jakub Syrkowski
ŚWIATŁA Tomasz Schaefer
CHOREOGRAFIA Karolina Rentflejsz
INSPICJENTKA Olga Karoń
KIEROWNIK PRODUKCJI Justyna Pankiewicz
STATYŚCI India Czajkowska, Karolina Rentflejsz, Hugon Czajkowski, Wiktor Dobrowolski
scena

Malarnia

czas trwania

50 minut

premiera

18.10.2018

uwaga

światło stroboskopowe

kiedy gramy

środa

16.01.19

19:30
Kup bilet
czwartek

17.01.19

19:00
Kup bilet
sobota

09.02.19

19:00
Kup bilet
niedziela

10.02.19

19:00
Kup bilet
poniedziałek

11.02.19

19:00
Kup bilet
Aktualności: