Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 3

Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 3

,,Biesy" w interpretacji René Girarda

Cykl trzech warsztatów filozoficznych do premiery spektaklu „Biesy” w reż. Natalii Korczakowskiej; punktem wyjścia spotkań będzie egzystencjalistyczna interpretacja twórczości i osoby Fiodora Dostojewskiego. Interpretacja ta była szczególnie popularna w latach 50. i 60. XX wieku, a więc w okresie mody na egzystencjalizm spod znaku Sartre’a i Camusa. Egzystencjaliści zachwycali się "wolnością" i "nieprzewidywalnością" bohaterów Dostojewskiego, które współgrały z tak podkreślanym przez nich metafizycznym nieugruntowaniem i absurdem. W ramach cyklu odbędą się następujące spotkania: *doświadczenie biograficzne a twórczość* **(25.01)**, *Demonizm /?/ Stawrogina* **(1.02)**, *„Biesy” w interpretacji René Girarda* **(8.02)**. Warsztaty poprowadzą prof. Zofia Rosińska i dr Karolina Rychter z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Wstęp wolny / obowiązują zapisy: gabriela.stankiewicz@teatrstudio.pl **Cz. 3 / ,,Biesy" w interpretacji René Girarda /** W czasie ostatniego spotkania zajmiemy się odczytaniem twórczości Dostojewskiego dokonanym przez René Girarda, który to radykalnie sprzeciwia się interpretacjom egzystencjalistów. Tam, gdzie egzystencjaliści widzą nieprzewidywalność, niezależność czy wolność bohaterów Dostojewskiego Girard widzi ich głębokie uwikłanie w schematy pragnienia mimetycznego. Przeanalizujemy interpretacje ,,Notatek z podziemia” i ,,Biesów” dokonane przez Girarda, wedle których najbardziej „outsiderskie” postaci Dostojewskiego są tak naprawdę marionetkami sterowanymi przez skrzętnie ukrywane naśladownictwo i próżność.

kiedy gramy

Aktualności: