Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 2

Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 2

Demonizm (?) Stawrogina

Cykl trzech warsztatów filozoficznych do premiery spektaklu „Biesy” w reż. Natalii Korczakowskiej; punktem wyjścia spotkań będzie egzystencjalistyczna interpretacja twórczości i osoby Fiodora Dostojewskiego. Interpretacja ta była szczególnie popularna w latach 50. i 60. XX wieku, a więc w okresie mody na egzystencjalizm spod znaku Sartre’a i Camusa. Egzystencjaliści zachwycali się "wolnością" i "nieprzewidywalnością" bohaterów Dostojewskiego, które współgrały z tak podkreślanym przez nich metafizycznym nieugruntowaniem i absurdem. W ramach cyklu odbędą się następujące spotkania: *doświadczenie biograficzne a twórczość* **(25.01)**, *Demonizm /?/ Stawrogina* **(1.02)**, *„Biesy” w interpretacji René Girarda* **(8.02)**. Warsztaty poprowadzą prof. Zofia Rosińska i dr Karolina Rychter z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Wstęp wolny / obowiązują zapisy: gabriela.stankiewicz@teatrstudio.pl **Cz. 2 / Demonizm (?) Stawrogina /** Zajmiemy się postacią głównego bohatera ,,Biesów” Mikołaja Stawrogina, bo wokół niej, wedle słów Mikołaja Bierdiajewa "...wszystko kręci się w powieści niczym wokół słońca". Postać na pierwszy rzut oka wydaje się przerażająca, demoniczna, jednak Dostojewski pokazuje, że Stawrogin to żaden miltonowski Szatan, żaden książę ciemności, ale kompletna pustka, niezdecydowanie, brak woli, na którą inni bohaterowie powieści rzutują swoje iluzje. Czy właśnie na tym polega tragizm tej postaci? A może jego demonizm to ,,tylko” demonizm z prowincjonalnego miasteczka, w którym rozgrywa się akcja ,,Biesów”? Niemniej zły, niemniej groźny, ale być może nie tak fascynujący.

kiedy gramy

Aktualności: