Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 1

Egzystencjalistyczna interpretacja Dostojewskiego cz. 1

Doświadczenie biograficzne a twórczość

Cykl trzech warsztatów filozoficznych do premiery spektaklu „Biesy” w reż. Natalii Korczakowskiej; punktem wyjścia spotkań będzie egzystencjalistyczna interpretacja twórczości i osoby Fiodora Dostojewskiego. Interpretacja ta była szczególnie popularna w latach 50. i 60. XX wieku, a więc w okresie mody na egzystencjalizm spod znaku Sartre’a i Camusa. Egzystencjaliści zachwycali się "wolnością" i "nieprzewidywalnością" bohaterów Dostojewskiego, które współgrały z tak podkreślanym przez nich metafizycznym nieugruntowaniem i absurdem. W ramach cyklu odbędą się następujące spotkania: *doświadczenie biograficzne a twórczość* **(25.01)**, *Demonizm /?/ Stawrogina* **(1.02)**, *„Biesy” w interpretacji René Girarda* **(8.02)**. Warsztaty poprowadzą prof. Zofia Rosińska i dr Karolina Rychter z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Wstęp wolny / obowiązują zapisy: gabriela.stankiewicz@teatrstudio.pl **Cz. 1 / Doświadczenie biograficzne a twórczość /** Spotkanie poświęcone tematowi egzystencjalistycznej interpretacji Dostojewskiego, który przez Waltera Kaufmana (ale również przez Karla Jaspersa) jest zaliczany do głównych twórców myśli egzystencjalnej. Według Kaufmana pierwsza część "Notatek z podziemia" to najlepsze wprowadzenie do egzystencjalizmu jakie kiedykolwiek zostało napisane. Zajmiemy się także obszerniej odczytaniem dzieła Dostojewskiego dokonanego przez rosyjskiego egzystencjalistę, Lwa Szestowa. Szestow silnie łączy dzieło i życie Dostojewskiego, co będzie punktem wyjścia naszych rozważań na ile takie biograficzne odczytanie jest hermeneutycznie uprawnione.

kiedy gramy

Aktualności: